Nyt Busnet/Ny letbane – Høringssvar fra Ældrerådet i Dragør kommune

Dragør, den 15. februar 2018
Sagsnr.: 17/99

Indledende bemærkninger

MetroCityringen åbner i 2019 og Movia har varslet en del ændringer (besparelser) i den kollektive trafik ved forslag til nyt busnet, der kan træde i kraft som en del af Nyt Bynet.

Movia har også foreslået besparelser på busnettet til finansiering af ny letbane på vestegnen.

Hverken MetroCityringen eller en letbane på vestegnen giver nogen værdi eller trafikmæssige fordele for personer fra Dragør eller personer med ærinde i Dragør.

Det er ældrerådets klare opfattelse, at de nævnte besparelser vil have meget store konsekvenser for Dragørs ældre og svagelige borgere, som ikke er i stand til at transportere sig i eget køretøj.

Det vil også have store konsekvenser på de ældre borgere, som er afhængig af plejepersonale, idet vi er vidende om, at kommunen kan have svært ved at rekruttere personale allerede nu på grund af de dårlige forbindelser med offentlige transportmidler.

Den nuværende buslinje 350S er en af Dragørs få livliner, da vi hverken har Metro, S-tog, regionaltog eller Letbane med forbindelse til Dragør. Enhver reduktion af antal afgange på denne linje vil have alvorlige konsekvenser enten direkte eller indirekte på de ældre og svagelige i Dragør.

Ældrerådets forslag

Linje 250S/350S:

Om linjen skal have det ene eller det andet nummer forholder vi os ikke til, men såvel linjeføring som tidsintervaller alle dage skal forblive uændret i forhold til hvad det er i dag. Det er en af regionens mest benyttede buslinjer og eneste direkte forbindelse fra Dragør til Nørreport.

Hvis Movia/Region H skal foretage besparelser på busdriften på grund af MetroCityringen og Letbane, så må besparelserne findes i de områder, som har en direkte fordel af disse installationer.

Linje 33 og 35:

Der mangler en buslinje ad Hartkornsvej Syd som forbinder Dragør og Søvang med svømmehallen, biblioteket og idrætsfaciliteterne i Hollænderhallen. Det er noget som i hvert fald vores ældre borgere har behov for. Det fremgår af bilagene at der på denne strækning er over 400 m til en buslinje.

Umiddelbart behøver der ikke at være 2 busruter via Kirkevej, hvor der stort set kun er marker og en haveforening der kun bebos i sommerhalvåret. Linje 33 kunne derfor med fordel omlægges til at dække Hartkornsvej Syd. Tidligere har linje 35 kørt ad denne strækning, men det er vigtigere bussen på linje 35 kommer hurtigere frem og tilbage til lufthavnen.

Vi finder at det er uheldigt at linje 35 bliver afkortet til Sundbyvesterplads og dermed ikke har adgang til Vestamagermetroen. Det er jo ikke fordi at der ikke kører en bus på denne strækning, men den erstattes bare af linje 78 og så kan linje 35 lige så godt fastholdes på denne strækning.

Reduktionen af kørselsfrekvensen på linje 35 til kun en gang i timen om aftenen kan ikke anbefales, da det er den hurtigste vej fra Dragør til Metroen og den eneste som forbinder Dragør med lufthavnen og de ved Kystvejen placerede virksomheder.

En halvering af afgangene på linje 35 fra Dragør mod Amager Landevej kan vi heller ikke anbefale. Dette er bl.a. forbindelsen til Sundhedshuset og speciallæger på Amager Landevej.

Endvidere henvises til Ældrerådets høringssvar af 21/10-2016 der vedlægges som bilag og vi håber naturligvis også at såvel administrationen som politikerne i Dragør finder inspiration i Banebetjening af Dragør – et idéoplæg afAlex Landex.

På Ældrerådets vegne
Knud Berggreen

Bilag:

Høringssvar 2016-10-21Trafikplan

434-18_v1_Banebetjening af Dragør

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *